7. března 2015
Status: Nalepeno 2 156 z 8 239
Protože začínají docházet prvotní zásoby archů s ebru malbami, trávíme celé dopoledne společně v zimním ateliéru, který má Tess u sebe v pokoji. Ten letní má pro změnu v garáži. Účastníci kurzů a návštěvníci Muzea vidlí ho znají. Tady se odehrává veškerá ebru tvorba, která je zdrojem materiálu pro samotnou koláž. Dnes chystá Tess nové archy v azurovém tónu za použití techniky mramorování pro dokončení vod Marmarského moře (správný překlad do češtiny je Mramorové moře), které se na obraze potkává v Bosporské úžině s vodami Černého moře. Jeho vody budou odlišeny nejen barvou (jak jinak než černou), ale i zvolenou technikou Ebru. Tu dnes ale Tess nedokončí, protože se jedná o soutisky různých technik, mezi kterými musí papír uschnout.
Mramorování je základní a nejjednodušší technika Ebru. Jedná se v podstatě o nanesení několika vrstev různých barev na hladinu vody cákáním. Většina dalších technik pak spočívá v různorodém mechanickém zásahu autora do takto nanesených vrstev barvy. Proto se zjednodušeně umění Ebru u nás označuje a často i prezentuje touto základní technikou. Návod pro ty, co mají potřebné vybavení: Namočíte štětec do barvy a čím menší skvrny chcete, tím více barvy ze štětce vymáčknete. A potom buď klepáním štětcem o prst a nebo prostým cákáním tvoříte plochy skvrn na hladině. O zbytek se už postará reakce vody s barvou a hlavním katalyzátorem, kterým je hovězí žluč, přimíchaná do barvy.
Oprašuji svou 15 let starou digitální kameru, která zaznamenává ještě na 8 mm kazety. Víc o ní nevím. Jediné co umím je zapnout a vypnout nahrávání. Tahle technika mi zatím nepřirostla k srdci tak, jako zrcadlovka (foťák). Ale co je doma, to se počítá. Spoléhám na to, že samotný obsah převýší kvalitu záznamu. Chceme s Tess vytvořit pro její školu Ebru videa o jednotlivých technikách. A toto je skvělá příležitost, protože při přípravě maleb pro koláž jich bude použito hodně. Tess si odkládá z každého použitého archu odstřižky, které si katalogizuje podle použité techniky a vyplněné plochy na koláži. Hotová koláž se tak stane přehlídkou různorodosti techniky Ebru.
Odpoledne jsme slavili s rodinou čtvery narozeniny a jeden svátek (nebylo to MDŽ). Tess i na oslavě nezahálela a rozřezávala nové archy na další čtverečky. Řezání je na celé realizaci koláže časově nejnáročnější proces. Používá k němu mou prastarou fotořezačku, protože další tři nové, které máme doma, nemohou konkurovat a jsou jen na otírání prachu. K lepení se Tess dostala až večer.
Protože začínají docházet prvotní zásoby archů s ebru malbami, trávíme celé dopoledne společně v zimním ateliéru, který má Tess u sebe v pokoji. Ten letní má pro změnu v garáži. Účastníci kurzů a návštěvníci Muzea vidlí ho znají. Tady se odehrává veškerá ebru tvorba, která je zdrojem materiálu pro samotnou koláž. Dnes chystá Tess nové archy v azurovém tónu za použití techniky mramorování pro dokončení vod Marmarského moře (správný překlad do češtiny je Mramorové moře), které se na obraze potkává v Bosporské úžině s vodami Černého moře. Jeho vody budou odlišeny nejen barvou (jak jinak než černou), ale i zvolenou technikou Ebru. Tu dnes ale Tess nedokončí, protože se jedná o soutisky různých technik, mezi kterými musí papír uschnout.
Mramorování je základní a nejjednodušší technika Ebru. Jedná se v podstatě o nanesení několika vrstev různých barev na hladinu vody cákáním. Většina dalších technik pak spočívá v různorodém mechanickém zásahu autora do takto nanesených vrstev barvy. Proto se zjednodušeně umění Ebru u nás označuje a často i prezentuje touto základní technikou. Návod pro ty, co mají potřebné vybavení: Namočíte štětec do barvy a čím menší skvrny chcete, tím více barvy ze štětce vymáčknete. A potom buď klepáním štětcem o prst a nebo prostým cákáním tvoříte plochy skvrn na hladině. O zbytek se už postará reakce vody s barvou a hlavním katalyzátorem, kterým je hovězí žluč, přimíchaná do barvy.
Oprašuji svou 15 let starou digitální kameru, která zaznamenává ještě na 8 mm kazety. Víc o ní nevím. Jediné co umím je zapnout a vypnout nahrávání. Tahle technika mi zatím nepřirostla k srdci tak, jako zrcadlovka (foťák). Ale co je doma, to se počítá. Spoléhám na to, že samotný obsah převýší kvalitu záznamu. Chceme s Tess vytvořit pro její školu Ebru videa o jednotlivých technikách. A toto je skvělá příležitost, protože při přípravě maleb pro koláž jich bude použito hodně. Tess si odkládá z každého použitého archu odstřižky, které si katalogizuje podle použité techniky a vyplněné plochy na koláži. Hotová koláž se tak stane přehlídkou různorodosti techniky Ebru.
Příprava archů pro vody Černého moře - v Ebru můžete malovat černou barvou i na černém pozadí. Budou čekat do zítra na soutisk s další technikou. |
Odpoledne jsme slavili s rodinou čtvery narozeniny a jeden svátek (nebylo to MDŽ). Tess i na oslavě nezahálela a rozřezávala nové archy na další čtverečky. Řezání je na celé realizaci koláže časově nejnáročnější proces. Používá k němu mou prastarou fotořezačku, protože další tři nové, které máme doma, nemohou konkurovat a jsou jen na otírání prachu. K lepení se Tess dostala až večer.
Žádné komentáře:
Okomentovat